SBE teleurgesteld en roept provincie op tot actie voor verdubbeling N33

Eemshaven/Delfzijl – De werkgevers in de Eemshaven en de haven van Delfzijl, verenigd in Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta (SBE), zijn teleurgesteld over het besluit om een deel van het budget voor de verdubbeling van de N33, in te zetten voor de aanleg van de ringweg in Groningen. Maar er heerst ook de overtuiging dat de verdubbeling van deze belangrijke toegangspoort tot de sterk groeiende regio doorgaat. Samen met Groningen Seaports en de gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland en Midden Groningen roept SBE de provincie op daarvoor nu al op zoek te gaan naar middelen. SBE voorzitter Frans Musters: “Het is een bittere pil die we moeten slikken om de verbetering van de ringweg van Groningen mogelijk te maken. Maar laten we wel wezen; ook de doorstroming bij de Stad is voor ons belangrijk. En nuchter bekeken hebben we groot vertrouwen in het doorgaan van de verdubbeling van de N33. Er is nog steeds geld, het draagvlak voor de verdubbeling is enorm en de Eemsdelta is een regio die heel sterk ontwikkelt. Dat betekent dat de provincie niet anders kan dan nu alles in het werk stellen om zonder vertraging de weg toch te realiseren. “Daarvoor is het noodzakelijk om voor 1 april 75% van de financiering rond te hebben. Dat is namelijk de voorwaarde voor de minister om het startsein te kunnen geven voor de verdubbeling. Concreet betekent dit, dat het tekort aan middelen dat nu ontstaat gevonden moet worden voor deze datum.

Sleutelrol in de energietransitie
De industrie in de Eemdelta ontwikkelt zich razendsnel. De bedrijven in de regio hebben al vroeg een keuze gemaakt voor duurzame ontwikkeling en dat maakt het gebied interessant voor nieuwe bedrijven met dezelfde ambitie. De Eemsdelta heeft daarmee een belangrijke rol opgeëist in de energie- en grondstoffentransitie. Een goede infrastructuur hoort bij de ontsluiting van al deze nieuwe bedrijvigheid. Het is wel zaak om daarin nu stappen te zetten om straks niet achter de feiten aan te lopen.

Breed draagvlak
“Het is niet alleen een weg voor de bedrijven in de havens”, aldus Musters. “Al in 2016 noemde toenmalig gedeputeerde Boumans het verdubbelen van de N33 een schot voor open doel. En dat is onveranderd. De toezegging van de provincie was resoluut. Sterker nog, het draagvlak is ondertussen alleen maar groter geworden. Want de N33 zorgt niet alleen voor ontsluiting van de havens en bedrijvigheid maar ook van de aanliggende gemeenten. Daarbij is de N33 ook nog eens één van de weinige infrastructurele projecten die, ondanks de stikstof impasse, zonder problemen aangelegd kan worden, aldus de SBE voorzitter.

Updates ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn!

 

Deel deze pagina: