In de spotlight – Claudia Konert van Sterk Techniekonderwijs:

‘Bouw op elkaars kwaliteiten bij het opleiden van technici’

Bedrijven hebben de technische vakkennis om intern hun eigen werknemers op te leiden. Scholen hebben de kennis van didactiek en onderwijs om leerlingen op te leiden voor een technisch beroep. Waarom brengen we dat niet meer samen, zo vraagt Claudia Konert zich af: “Door samen te werken zorgen we op alle fronten voor een verdiepingsslag”.

Claudia Konert is een bèta in hart en nieren. Claudia: “Die liefde voor bèta heb ik altijd gehad. Vroeger was ik al degene die aan brommers zat te sleutelen. Ik ben daarna jarenlang docent geweest in de exacte vakken. In 2020 wilde ik op een andere manier met technisch onderwijs bezig zijn. Ik wilde meer impact hebben en invloed uitoefenen op de bredere ontwikkeling in het onderwijs. Daarom koos ik ervoor om programmamanager te worden bij het Sterk Techniekonderwijs.”

Claudia Konert

Sterk Techniekonderwijs
Het tekort aan mensen met een goede technische opleiding neemt toe. Bedrijven in de Eemsdelta merken dat als geen ander. Sterk Techniekonderwijs (STO) wil ervoor zorgen dat meer leerlingen kiezen voor een technische vmbo-opleiding. Dat doen ze door het techniekonderwijs op vele vlakken beter te positioneren. “We leggen uit wat het is en wat je ermee kan worden. En dat is nodig, ook in deze regio. Want er valt hier veel te doen. Kijk naar alle bedrijvigheid hier en de plannen die er liggen voor de energietransitie. Een enorme opgave, waarbij we technische opgeleide werknemers hard nodig hebben”, aldus Claudia.

Als programmamanager zet Claudia de programmalijnen uit en is ze samen met het programmateam verantwoordelijk voor de uitrol op scholen. Ze bewaakt, spoort aan en zorgt ervoor dat het beklijft. Het programma is breed: van het aanbieden van technieklessen op basisscholen en het promoten van het gebruik van nieuwe technieken in het onderwijs tot en met het bevorderen van samenwerking en kennisuitwisseling.

Samenwerken door samen opleiden
Claudia: “Als het gaat om opleiden van scholieren en medewerkers, dan hebben scholen en bedrijven elkaar echt wat te bieden. Zo hebben wij de onderwijskennis en -vaardigheden waarmee bedrijven de scholing van eigen medewerkers door kunnen ontwikkelen en kunnen professionaliseren. Van begeleiding en coaching tot en met didactische vaardigheden: goed les geven is een vak. Daarmee kunnen wij bedrijven een stuk verder helpen.”

Ze vervolgt: “En bedrijven hebben praktijkinstructeurs die nu eigen medewerkers scholen, bijscholen en omscholen. Deze praktijkinstructeurs hebben juist weer de kennis om onze leerlingen vaardigheden bij te brengen die zij in hun beroep nodig hebben. En om die leerlingen verder te inspireren voor het vak. We hebben in de scholen veel behoefte aan dergelijke instructeurs. Zij kunnen een deel van de technische vakken geven die onderdeel uitmaken van het reguliere leerprogramma van leerlingen. Zo helpen bedrijven mee om de werknemers van de toekomst op te leiden. Werknemers waar zij een enorme behoefte aan hebben.”

“Daar kunnen we elkaar vinden! En dat levert bovendien een netwerk op waarin we onderling kennis kunnen uitwisselen en met elkaar kunnen sparren. Door samen te werken kunnen we op alle fronten zorgen voor een verdiepingsslag”, zo eindigt een enthousiaste Claudia haar betoog.

Heeft dit artikel u aangesproken en wilt u meer weten? Neem dan contact op met Claudia Konert via: c.konert@eemsdeltacollege.nl.

Updates ontvangen? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn!

 

Deel deze pagina: