• 19

Binnenvaart op groene waterstof

  • Waterstof-elektrische motoren
  • Zouttransport zonder CO2-emissie
  • Waterstof uit chloorfabriek Delfzijl

Het gebruik van waterstof als brandstof voor de scheepvaart is weer een stap dichterbij. Door ondersteuning van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan een start worden gemaakt met de ontwikkeling en bouw van de WEVA: Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie. Dit 135 meter lange schip van 3700 ton wordt dan het eerste nieuw te bouwen Nederlandse schip dat op waterstof vaart. De WEVA gaat zout vervoeren van Nobian Delfzijl naar Rotterdam.

Ook de binnenvaart staat voor de grote opgaven om de CO2 verder te reduceren. Om tot een emissievrije sector te komen is een Waterstofcoalitie Binnenvaart gevormd. Waterstof wordt in dit geval in een brandstofcel omgezet in elektriciteit. De aandrijving van het schip is dus volledig elektrisch.

De benodigde waterstof komt vrij bij het elektrolyseproces in de chloorfabriek van Nobian in Delfzijl. Daarmee wordt een restproduct een waardevolle brandstof voor het CO2-vrije transport van de vele tonnen zout. In 2023 zal de WEVA in gebruik worden genomen.

 

Updates ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn!

 

Deel deze pagina: